فروت کرفت اولین بازی ایرانی آنلاین تحت سیستم عامل -ونه تحت وب- است،
که صرف این حرکت از یک استودیوی بازی سازی ایرانی قابل ستایش است. در ادامه
به این بحث می پردازیم که این بازی توانسته طلسم ضعیف بودن بازیهای
ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی خود را بشکند یا نو آوری های این بازی
فقط درسبکش خلاصه می شود. پس نقد بازی فروت کرفت را از دست ندهید.
گرچه سبک گرافیکی بازی اندکی دموده است، اما همین سبک به بهترین نحو
ممکن اجرا شده و تمام بخشهای بازی هماهنگی کامل دارند. این بازی شامل سی
نوع میوه اصلی است که هر کدام از آنها هفت سطح داشته و هر کدام از میوه ها
در هر سطح طراحی متفاوتی دارد درصورتی که بعضی از بازی های مطرح این سبک
مانند Etherlords از اولین تا آخرین سطح از طراحی ثابتی بهره می برند. برای
هر کدام از میوه ها نیز یک سناریو هماهنگ با سبک گرافیکی میوه طراحی شده
که خواندن آن خالی از لطف نیست.
نقد بازی فروت کرفت
تنها نیروی این بازی کارتهای میوه هستند که فقط از دو پارامتر قدرت و
زمان ریلود بهره می برند. برای قدرت بخشیدن به یک کارت دو راه وجود دارد؛
راه اول ارتقا است که با قربانی کردن کارت های دیگر باعث افزایش قدرت یک
کارت می شود. دومین راه جهش نام دارد که با ترکیب دو کارت مشابه باعث
افزایش سطح، قدرت و زمان ریلود کارت می شود. در ضمن بازی از دو نوع میوه
خاص نیز بهره می برد. اولین سری کارت خاص کارت های عید هستند که فقط از
لحاظ ظاهری متفاوت هستند و به نسبت کمیاب ترند. دومین سری کارت های هیولا
هستند که نوع تغییر یافته و بسیار قوی تری از بعضی از میوه های معمولی
هستند. طراحی ظاهری این کارت ها هم بر خلاف چهرههای دوست داشتی میوه های
عادی بسیار خشن است.
نقد بازی فروت کرفت
در این بازی سه حالت برای مبارزه وجود دارد. اولین حالت ماموریت است که
با سناریو کمک به دهکده های اطراف نقش مبارزه با هوش مصنوعی را دارد که
قاعدتا به نیروی کمتری نیاز داشته و مقدار طلا و تجربه کمتری به ارمغان می
آورد. نوع دوم مبارزه “نبرد” نامیده میشود و شامل دو حالت آنلاین و عادی می
شود. در نبرد عادی شما یک تا چهار عدد از نیرو های خود را برای نبرد با
حرف می فرستید و نتیجه در صفحه ای به شما اعلام می شود. در نبرد آنلاین –
که پر سود ترین نوع مبارزه نیز هست-شما به صورت زنده با حریف کارت های خود
را وارد میدان می
کنید.
نقد بازی فروت کرفت
خوشبختانه سازندگان در این بازی ساخت قبیله با دوستان خود را نیز ممکن
کرده اند. اولین و مهمترین قابلیت برای گروه در یک بازی امکان چت کردن است
که در این بازی به خوبی پیاده شده. نفع ساختمان قبیله در گیملی، افزایش
قدرتِ دفاع و حمله و تسریع احیای کارت ها است. کمکی که هم تیمی ها میتوانند
به شما بکنند هم قرض دادن کارت در نبرد هاست.
بخش دیگر بازی بازارچه آن است که با قابلیت مزایده کارت ها به تنهایی
میتواند شما را ساعت ها سرگرم کرده و البته به شدت به سرمایه شما بیفزاید.
در این سبک بازی ها با توجه به اینکه داستان خاصی وجود ندارد و شخص
مستقیما در نبرد ها دخالت ندارد، تعادل و بالانس در بازی به مهمترین اصل
تبدیل می شود و از این که میتوانم در پاسخ به این سوال که آیا این بازی در
رعایت بالانس موفق شده با قاطعیت جواب مثبت بدهم خوشحالم.
اندک موسیقی بازی و افکت های صوتی به کار رفته در آن نیز مناسب است. نکته
آخر هم اینکه با توجه ضعیف بودن اینترنت در ایران خوشبختانه با حد اقل
اینترنت این بازی قابل اجراست.
از نظر بنده این بازی یک نمونه نقض است برای تمام کسانی که می
گویند:”بازی سازان ایرانی هنوز قدرت ساخت یک بازی در سطح استاندارد های
جهانی را ندارند.” ۴۵۰،۰۰۰ بازیکن این بازی نشان میدهند که ما مجبور نیستیم
بازی های ایرانی را فقط برای حمایت از بازی سازان ایرانی تحمل کنیم. به
امید روزی که دیگر استاتوس شبکه های اجتماعیمان “خسته” نباشد و بتوانیم خود
را به دنیا نشان دهیم. این بود نقد بازی فروت کرفت
نام بازی: فروت کرفت (fruit craft)
سازنده: تاد (turned on digital)
پلتفرم ها: iOS, android
سبک: کارتی آنلاین چندنفره کلان(MMO)